dijous, 7 d’abril del 2011

Esport escolar de formació?

Estem segurs que com a pares, germans, arbitres i entrenadors estem formant adequadament els nostres nens quan estan practicant un esport escolar o de formació? Crec que cada cop més estem perdent la visió de formació ens els esports d’edat escolar i això em fa preguntar-me moltes coses.

En els meu cinc anys treballant en la formació de nens i nenes he de dir que cada cop veig una competitivitat molt més elevada i això és el que no m’agrada, pot crear agressivitat, inseguretat i altres problemes. És per això que els nostre objectiu no ha de ser simplement guanyar ja que pot ser perjudicial per tothom.

Un exemple molt clar: el típic nen els pares del qual per diverses raons no han pogut venir al partit i quan el nen arriba a casa li pregunten : Què tal el partit, heu guanyat?, en lloc de: Que tal el partit? T’ho has passat be?. Amb aquesta diferencia dones un valor diferent a la competició. Ja que en aquestes categories no es pot pensar només en el resultat sinó en el nen i la seva satisfacció personal.

Cada cop ens estem tornant més “resultadistes” i estem descuidant el nostre veritable objectiu: aprendre a formar uns valors i a gaudir jugant independentment dels resultats, per tant els resultats han de ser la conseqüència d’un altre objectiu i no pot passar mai a un primer pla.

A continuació exposo una sèrie de reflexions que m’agradaria fer als diferents membres de la família de l’esport escolar en general:

Al nen:

  • El joc no acaba ni comença amb el partit.
  • Entrena per millorar, no per guanyar.
  • Has de conèixer la importància de la salut (menja bé, dorm molt, etc.)
  • L’esport provoca diversió i genera seguretat.
  • Fomenta la relació social i la comunicació.
  • Les possibles injustícies que pensis que els àrbitres han fet, són també part de l’ensenyament, el món tampoc és just del tot i tothom es pot equivocar.

A l’entrenador:

  • Motiva constantment al nen, reforç positiu.
  • Estimula’l a que prengui iniciatives en el joc.
  • Les teves obligacions no acaben a la formació tècnica.
  • No siguis “resultadista”, sigues formador i educador.
  • Encara que no ho vulguis, establiràs un vincle afectiu amb el nen, no el defraudis.
  • Ets un referent pels nens (jugadors de l’equip), aprofita-ho en positiu.
  • Forma per afrontar també el fracàs, no només l’èxit; la vida és una mescla de tot.
  • No acceptis amenaces dels pares, referents a emportar-se el nen a un altre equip si no juga més temps, o perquè jugui a una altre posició.
Als pares, tutors i germans:
  • Comparteix amb el nen (el teu fill, germà...) el que significa jugar.
  • La formació integral esportiva també depèn de tu.
  • Un somriure i un recolzament després d’una derrota són més efectius en la formació que l’aplaudiment després d’una victòria.
  • No pressionis al nen amb el resultat.
  • Els teus actes i paraules durant l’activitat esportiva del nen han de coincidir amb la línia educativa formativa que desitges per a ell.
  • Ajuda’l a tenir sensacions d’assoliment.
  • No et reflexis en el nen. No vulguis veure en ell allò que tu no vas arribar a ser.

Als arbitres:

  • Les teves accions tenen més influència del que penses.
  • Has de donar exemple en tot, inclòs en els errors.
  • Tu també estàs en formació, deixat aconsellar.
  • Gaudeix de l’activitat i ajuda a que gaudeixin els altres.
  • Pensa en la il·lusió dels nens abans de prendre decisions disciplinàries.
  • Assumeix un paper més pedagògic que de jutge: explica als nens les teves decisions si és necessari i ajuda a formar-los.
  • Guanyat el respecte de tots, entenent-los i respectant-los.
  • No anteposis el teu ego a la missió que tens en el partit.

L’esport com a activitat educativa i formativa és potser l’eina més ponent de la que disposem per derrocar les barreres que la societat crea constantment, idiomàtiques, culturals, personals, etc. Els esports escolars ens ha de servir per aglutinar esforços en aquesta via i aprofitar les seves avantatges, que són moltíssimes, per formar persones i esportistes.

Fem de l’esport un joc excepcional i gaudim-lo al màxim!!!

Rebulà



2 comentaris:

  1. Bon Dia, primer de tot Xavi, Gràcies per invitar-me al Blog, ara desprès hem faré seguidor.

    Respecte el tema d'avui, i la visió resultadista en el que entenem per esport escolar, crec que no s’està perdent la basant educativa, el que comporta a donar aquesta falsa visió, es la falta de preparació de la gent que es fa anomenar ENTRENADORS. Cada vegada més, tenim un juvenil, un cadet ( etapes on s'ha de competir) que bé..., se’l veu bon noi, l'hi agraden els nens.. OSTRES !!! ja tenim entrenador per els prebenjamins... però amb quina formació? Atenció clubs... us esteu equivocant !

    Molt bé per les ganes, molt bé per el compromís amb el club, Felicitats!, però aquesta persona s'ha de formar, diguem-li Ciate, diguem-li nivell 0 del esport corresponent ( no entrarem a parlar si son persones més grans amb la necessitat de CFGM o CAFE. Una persona es basarà amb la seva experiència, i l’experiència d'una persona que comença a entrenar, com a jugador, per l'edat és competitiva.


    Des de la meva visió com a "entrenador" des de fa 10 anys i llicencia en INEFC, s'ha de ensenyar des de els nens de 5 anys a competir, ENSENYAR, perquè el món que es trobaran (fora i dins del esport) és un món competitiu, això implica que han de saber que en un partit han de buscar els seus objectius, han de intentar treballar lo practicat en els entrenaments, per aconseguir objectius en els partits ( important, un partit no es pot guanyar, però es poden aconseguir objectius)i lo més important RESPECTE, SABER GUANYAR i PERDRE i DIVERTIR-SE !!!
    Saber que no nomes hem de ensenyar a jugar, hem de ensenyar a saludar als companys i adversaris, demanar perdó, estar atents, preocupar-se per els altres jugadors s'hi han pogut fer mal, compartir... ( no segueixo que se’m omple la boca)

    Deixem la feina del "entrenador" anem als pares, “individus que tindrien de tenir l'entrada prohibida en el recinte on els seus fills practiquen esport.” Els hi agradi o no als pares ( i mares, no se que es pitjor...), formen part d'un club, són educadors i han de saber que allà NO pinten res, ho sento, allí mana l'entrenador i el club ( no son pares entrenador, experts en la tecnico-tactica del esport, ho sento per ells). Com a club hem d'educar als pares, és així de fàcil, venen d'una època competitiva molt més gran que la que tenim ara, i clar, el món esportiu d'avui en dia, fa que tothom vulgui tenir a casa seva un Nadal, un Gasol o un Messi. Des de principi de temporada se’ls ha de deixar clar, quin tipus de club tenen i quin tipus de entrenador, i sino els hi agraden, per la mateixa porta que entren que surtin... ( fa poc hem vaig assabentar que un pare no va voler porta el nen al nostre club, perquè els dos entrenador prebenjamins fem jocs de cucanya.. i clar, el seu fill té un nivell molt més alt... POBRE FILL)

    Tema arbitres no el tocaré (també sóc àrbitre) i crec que es la falta d’educació i formació dels dos elements abans comentat, que són els que trenquen la seva magnifica feina. Tothom a la vida, hauria de fer d’àrbitre en alguns partits, pares i entrenadors.

    I menys parlaré dels nens, pobrissons, que són el que innatament vindrien a gaudir del esport, merda de manipulació i condicionament de persones externes.


    En definitiva, sino volem perdre la visió EDUCATIVA, aprenem a educar bé ( és així de fàcil). i això es feina dels clubs, dels entrenadors, dels pares i ja que el blog en parla, dels arbitres (amb aquest ordre)

    I com acaba el Blog:

    Fem (nosaltres) de l’esport un joc excepcional i gaudim-lo al màxim!!!

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies Toni pel teu comentari!
    Ens alegra saber que has trobat aquest tema interessant i ens agrada coneixer la teva opinió!

    una abraçada!

    ResponElimina